torsdag 24 januari 2008

Månadens anställd!

Mina damer och herrar... Dan Stenqvist!!

Pojken fick ett par frågor mailade till sig och här kommer resultatet.

Hallå vännen,

om du vill kan jag korta ner svaren ytterligare om du vill.



24 jan 2008 kl. 17.02 skrev https://webmail01.one.com/src/compose.php?send_to=jonas%40soldekaffebar.se:

> Ok. Här kommer lite frågor. Försök att hålla dig hyfsat kort. Kan gå.
>
> - Varför lägger du så mycket tid och energi på kaffe?
Jag är en periodare. När jag får intresse för något ligger det i
min personlighet att nörda ner mig tills jag inte kan nörda ner mig
längre.
Kaffe är den ultimata sporten att nörda ner sig i.
Sedan tjänar jag betydligt mer slantar på min kaffekarriär än när jag
spelade tennis på heltid, vilket gör att jag får en extra sporre att
bli ännu bättre på kaffe.
>
> - Kan man få en kort summering av din kaffekarriär?
Min mamma har alltid gillat att fika hemma i Dalarna. Där kom
intresset för kaffe igång. Den professionella karriären började med
att jag försökte hänga så mycket som möjligt
på Nesta och ställa en fråga för varje enkel jag drack. Till slut
lärde jag känna baristorna och vågade ställa ännu mer frågor om hur
man gör kaffe.
I samma tidsperiod plöjde jag allt som gick att läsa om kaffe på nätet.
2005 sökte jag jobb som barista på Espresso House och på Sorl. Sorl
svarade och jag fick börja jobba bakom en stor maskin på helgerna. En
kort tid därefter blev jag headhuntad av Artur på Nesta. Att få börja
på Nesta blev ett rejält lyft för mig och jag insåg att jag hade en
viss potential att bli barista.
>
> - Vad är dina mål inom kaffets värld. Lång/kortsiktiga?
Ett konkret och kortsiktigt mål är att jag vill lära mig skumma
sojamjölk. När det kommer till mer långsiktiga mål vill jag helt klart
tävla i Barista Cup.
Det här året går det inte på grund av andra prioriteringar (c-
uppsats). Från start var det största och viktigaste målet att få jobba
med de bästa i branschen. Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro
att jag skulle få jobba på Nesta så pass fort och ännu mindre få
jobba på Solde Kaffebar. När det kommer till min eget baristande är
mitt långsiktiga mål att aldrig sluta vara lyhörd för nya tekniker och
insikter i hur man gör en bättre kopp kaffe.
>
> - Varför sökte du dig till Solde?
Solde Kaffebar har en av Sveriges tajtaste meny. Jag gillar tajta
menyer där det i princip enbart finns kaffe att välja på. När man
sedan plussar på en otroligt charmig lokal, snygga arbetskamrater och
ett störtskönt
klientel blir det svårt att söka sig någon annanstans. Framför allt
ger jobbet på Solde mig en social utmaning som känns spännande. Alla
vet hur gulliga Johan och Jonas är och hur duktiga de är på kaffe. När
det sedan
står en tanig dalmas bakom spakarna på lördagarna vill det till att
jag ger allt, både socialt och maskinellt, för att stammisarna ska bli
nöjd.

> - Vem är din favoritgäst på Solde kaffebar?
Kanske den tuffaste frågan såhär långt. Men om jag måste välja någon
så får det bli Abbe och Abbes mamma Anna. De är både så himla mjuka
och vänliga och de skapar alltid en skön stämning i baren.

> - Vem är din drömgäst på Solde kaffebar?
Jag hade tyckt det vore trevligt om Leonard Cohen kom och lirade
några låtar mot gratis kaffe en lördag.
>
>
> - Vem skulle spelat dig i filmen "Dan - En kaffenörds dagbok"?
Chevy Chase i början av sin karriär, (Amelie tyckte Jesper
Sahlén..hrm?).
>
>
> - Om du skulle varit en kaffeböna, vilken skulle du varit då?
Jag kom att tänka på "bönpall", alltså motorcykelsadel, när jag läste
denna fråga. När det kommer till bönpall tycker jag Triumph
Bonnevilles bruna Contemporary-sadel i brunt skulle passa som mig.
>
> - Om du skulle varit ett gitarr-ackord, vilket skulle du varit då?
C-dur, en slitvarg som som dyker upp lite varstans. Dessutom en fin
dikt av Tranströmer.
>
>
> Slutgligen.
>
> - Vilken är Jonas styrka resp. svaghet?
Jonas styrka är att han vågar vara sur och tvär bakom baren. Han är
sig själv helt enkelt. Det är otroligt befriande att som gäst bli
ärligt bemött (De fina är att man kan vara lite småjävlig tillbaka).
Jonas svaghet är att hans träffsäkerhet när det gäller att "kasta
sked" är något osäker vilket resulterar i att de stackars gästerna
ibland ska behöva se 8 kast innan skeden ligger där den ska.

>
>
> - Vilken är Johans styrka resp. svaghet?
Johans svaghet är att han kan komma lite snett på det med baguetterna
på lördagarna.
Johans styrka är att han kan se ut som en gosig nallebjörn när han
berättar att han är snett på det med baguetterna.
Denna nallebjörnslook gör att man bara vill krama honom istället för
att tjata om att han ska sätta klockan 15 min tidigare på lördagarna
(det har dock blivit bättre).


>
>

6 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Jag känner mig oerhört stolt över min första utmärkelse! Tack!
Det är snyggt med helt oredigerade texter, dock ser jag att bloggen inte orkade med all text i högermarginalen. Jag kommer in på en enkel och firar mig själv.

Anonym sa...

Kul att du lämnar kommentar i ett inlägg som består till 98% av Dan Stenqvist. Att du inte får hela texten beror nog på firefox... Vet inte varför.

Dan Stenqvist sa...

det är som du säger, 98% är trots allt bara 98 %. Funkade bättre i Safari. Tack för tipset!

Dan Stenqvist sa...

Har jag blivi månadens gäst också? Fantastiskt!

Anonym sa...

Nej, Dan. Du är utsedd till månadens anställd. Inget annat. Ursäkta om det var oklart.

Anonym sa...

Va? Använder någon något annat än Firefox? :P

Här är en gammal intervju med Dan:
http://dyngan.se/2007/06/26/dyngan/veckans-alskling-dan-stenqvist/