tisdag 5 februari 2008

Per Norby - Kafferostare

Det var inte lika lätt som det var svårt. Mina svar står i blått nedan. Hör av er om ni behöver förklaringar eller har någar följdfrågor.
Per

Per Nordby
Rostansvarig/Coffee Roaster
da Matteo Torrefazione
+ 46 733 20 31 50



2008-02-05 jonas@soldekaffebar.se wrote:

Hej Per.
>
>Våra gäster undrar vem det är som döljer sig bakom blandningen. Nedan
>följer ett axplock:
>
>- Hur länge har du jobbat med kaffe?
> Redan på mellanstadiet plockade jag kaffe från mammas kaffebuske som stod i fönsterkarmen, torkade bären och rostade kaffebönorna i ugnen. Jag har blivit duktigare sen dess och fick mitt första baristajobb 2001.

>- Var ligger din styrka som rostare?
> Mitt sociala nätverk och min intuition.

>- Beskriv blandningen med fyra ord:
> Vaniljdoft, fyllig, nötig, god.

>- Om blandningen skulle varit en kändis, vem skulle det då vara?
> Robert Blake såklart, skådespelaren som spela Tony Baretta.

>- Hur/var/när gör sig kaffet bäst?
> I en kopp på en väl vald kaffebar när man har som mest abstinens.

>- Vilket är ditt roligaste/konstigaste kaffeminne?
> En tjej kommer in på da Matteo och går fram till baren.
(Tjejen) - har ni rostat kaffe här?
(Jag) -Ja...
(Tjejen) - *pustar ut* va bra, då tar jag en cappuccino.

>- Är det sant att du delar in dina vänner och bekanta i olika kaffeböner,
>beroende på vilka egenskaper och karaktärer de har?
> nej, men det är en fantastiskt bra idé!

>- Slutligen. Vilket är ditt bästa "Kålle å Ada"-skämt?
> Kalle och Ada åker buss och fastnar i varenda rödljus på vägen. Ada vänder sig till Kalle och frågar: "e de enna kräftfest eller?"
(sant!)

>Är det nån fråga du inte vill svara på, är det bara att sudda bort den.
>
>Må väl, käre rostare.
>
>Mvh// en skåning, en smålänning och en dalmas.
>
>

7 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Soldebloggen har verkligen tänt till på allvar! Underbart kul att gå in och läsa vad som händer. Det kan aldrig postas för mycket, tänk på det du med Johan.

Anonym sa...

Johan har stått för de flesta inlägg det senaste. Ge killen en chans...

Dan Stenqvist sa...

Han är ju så duktig på den "hemliga bloggen"...Men som du säger, han börjar bli en klippa här med.

sara sa...

nä, nu är det för tusan dags att baka bröd igen, börjar bli lite för nyfiken på det där hemliga projektet..

Dan Stenqvist sa...

Sara, det är bara att kila in till Johan på fredag och avsluta dealen. Han är tyvärr uppe i stockholm imorgon.Vi får hålla ut till på fredag.

sara sa...

fint, då hinner jag kalljäsa degen i kylen över natten, brukar bli godast då.

Dan Stenqvist sa...

Ojoj, kalljäsning låter lovande Sara.