fredag 12 december 2008

veckans Måns

Hej Måns.

Vi ska inte snöa in alltför mycket på framtiden, men en fråga till måste jag ändå få svar på.

Vilket ord kommer att få genomslag år 2009? (och snälla, låt det bli en ersättare till ordet pepp.)

mvh// j.

Kära Solde!

Efter förra veckans långa svar fick jag hårt, men samtidigt
kärleksfullt, veta att jag kanske borde svara kortare samt dessutom
svara på frågan.

Let by gone be by gones. Jag frikopplar, lägger in ettan och gasar ut
på en ny väg, som jag lovar kommer leda till ett svar:

Årets ord 2009 kommer utan tvekan att vara "kluster"!

Det har trevat sig fram lite under hösten och man har hört det lite
här och där. Dom har talat om det i bloggarna, man har läst om det i
skrifterna.

Men det har inte kilat fast sig ordentligt än i vår vokabulär.

Låt mig jämföra med ordet "googla". Det var inte ett ord som man
sade på allvar under det första halvåret som ordet existerade. Men
så snart en kritisk massa hade uppnåtts var det ett ord som tog
naturlig plats i var mans mun, från Säffle till Silicon Valley.

Idag säger ingen "kluster" utan att förpacka det med en liten ironisk
underton i mungipan. Men så snart vi passerat helgerna lovar jag att
"kluster" är ett ord som ligger lika latent hos oss svenskar som
"januariångest".

Exempel på användningsområden:

"Vi måste jobba i kluster"
"Jag umgås i ett härligt bloggkluster"
"Kan du klustra det där och skicka mig en ny version?"

/måns


> Cafébiträde
> 0739-357770
> Solde kaffebar
> regementsg 2
> 21142 Malm�
> www.soldekaffebar.blogspot.com
> www.soldekaffebar.se

Inga kommentarer: