fredag 5 december 2008

veckans Måns

> Hej Måns.
>
> Denna fredags fråga är nästan självskriven.
>
> Vilken trend kommer att få samma genomslag som
> cykel-utan-varken-växlar-eller-bromsar-trenden?

Här kommer mitt svar!

Har den trenden verkligen fått sååå stort genomslag? Visserligen
kunde man se en del fixed-gear-cyklar om man satt på Tempos
uteservering tidigt i höstas, men det känns inte som att trenden
verkligen slog rot och blev till en folkrörelse.

Jag ser i alla fall väldigt få fixed-gear-cyklar ute i snöslasket nu
i december, men det har kanske att göra med att det är svårt att
cykla i slask om man inte har någon broms?

Det kändes aldrig riktigt som att fixed-gear-folket ens själva trodde
på sin grej. De pratade lite svävande om att "det ger ett sånt
skönt flow", men nog var resonemanget lite ihåligt? Att man inte
kunde stanna cykeln pratade de inte lika högt om.

Cykel i allmänhet är ju för övrigt en idrottsform som ända sedan
indieguden Terry Ericsson började hylla Tour de France alltid legat
trendfolket varm om hjärtat. De hänger upp sina cyklar i taket hemma
i vardagsrummet för att "cykla samma etapp som på TV", de bildar
cykelföreningar och de köper dyra designcyklar.

Jag har funderat väldigt mycket på vad det är ju i begreppet cykel
som gör att folk som aldrig annars svettas en droppe faktiskt väljer
att cykla fram och tillbaka till Anderslöv en blåsig septemberdag men
har faktiskt inget klockrent svar.

Finns det förresten någon annan hobby vars utövare bild-, mikro- och
makrobloggar om så mycket som cykelfantasterna?

Kanske är cykeln helt enkelt en blogg på hjul?

En cykeltrend som däremot verkligen verkar ha slagit igenom på bred
front är varningsvästen. Man ser mera neon kring Södervärn en
tisdagskväll i december än man kunde göra utanför rave-festerna på
Fryshuset i slutet av nittiotalet.

Jag undrar om det finns någon i Sverige som kombinerar varningsväst
med fixed-gear-cykel.
Vet ni vad? Jag tror inte det.
//Måns

--
> Caf�bitr�de
> 0739-357770
> Solde kaffebar
> regementsg 2
> 21142 Malm�
> www.soldekaffebar.blogspot.com
> www.soldekaffebar.se
>

20 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Vilken j-vla rivstart på detta underbara initiativ! Något som jag dock blir ledsen över snacket att det inte går att bromsa. Det går jättefint att bromsa med fixed gear. Man gör som vanligt. Trampar bakåt så mycket det går. Vips så står man still.

Anonym sa...

Tror att vi om ett par år kommer skratta åt fixedgear, lite som vi snackar om bakmaskiner idag.

Och fixedgear är det inte väldigt NYC 2000?

Dan Stenqvist sa...

Giant är NYC 2000.

Anonym sa...

Dan! Men är det inte så att man måste pump-bromsa? Annars blir det tvärnit?

Dan Stenqvist sa...

Onej. Det är i princip omöjligt att få tvärnit. Man måste dock "göra motstånd" för att bromsa in. Fan vad jag är dålig på att förklara. Måns, när som helst får du låna min hoj och testa.

Snarkus sa...

Nae precis, pumpbromsa maste man for annars blir det tvarstopp och det vill man ju inte om man ska stanna.

Snarkus sa...

Jag bladdrade igenom Nojesguiden idag forresten, och under rubriken 100 balla prylar eller nagot sa listade de (forutom en fixed-hoj som man kan vika ihop) nagon slags longboard som har en flex-fjader-grej undertill sa att det ska kannas som att vagsurfa. Den tror jag stenhart pa infor 2009. Och vad ar val fixed gear om inte longboards fast nagra ar senare.

Anonym sa...

Don't get me started on longboards.

Jag har väldigt mycket att säga om longboards.

Dan: Jag testar gärna fixed gear. Det är väl lite som heroin. Man måste prova för att fatta vad det handlar om.

Dan Stenqvist sa...

Måns, jag slänger in hojen på Solde nästa vecka så att du får ta en rejäl tur på den. Har du hjäm?

Dan Stenqvist sa...

På tal om 2009 och hjälmar. Cykelhjälmen kommer att breaka rejält 2009. Den brekade 2008 i stockholm. 2009 blir det malmös tur.

Dan Stenqvist sa...

Martin Thörnqvist vet jag har någon vrålskön hjälm på G. När får vi se dig md hjälm Martin? Den behövs, har aldrig sett någon cykla så fort på Regementsgatan som Martin gjorde i somras. Minst 50 knyck. På en Crescent. Respekt.

Anonym sa...

Jepp, jag har en hjälm. Den ligger dock i sin kartong i uteskjulet. Fick den av mamma och pappa i 30-årspresent men har inte börjat använda den än. Men det kanske är dags nu?

För övrigt så rastar jag Martin ganska lätt.

Dan Stenqvist sa...

Nä nu blommar det i asfalten Måns! Rastar du Martin lätt? Där måste bevis läggas fram. Låter helt otroligt. Som sagt, om bara Martin skulle vilja skulle han slå hela Team Solde på onsdagsspurterna utan problem.

Dan Stenqvist sa...

Det går rykten på stan att en arbetare på Solde kollade på hjälm idag.

Anonym sa...

Jonas?

Dan Stenqvist sa...

Som sagt, jag hörde bara ett löst rykte. Vet inte vem. Daniel, har du kruka?

Anonym sa...

Det går ett rykte om att Dan har en egen blogg...

Dan Stenqvist sa...

Nämen! Nu blommar det igen. Det går även rykten om att Dan sitter för mycket framför datorn och inte umgås på normalt sätt i den utsträckning han skulle behöva.

Anonym sa...

Nej Dan, jag har inte så mycket att skydda.

Plus att jag är kvar på mellanstadienivå och tycker det är fult.

Kaffet sa...

du måste skydda dina vackra gråa hår daniel, det är det viktigaste. Viktigare än livet, än kaffe och räjsercyklar tillsammans