tisdag 4 november 2008

Fotograf

Från:
"Mats Eriksson"
Ärende:
RE: Frågor.
Datum:
Må, 2008-11-03, 05:31 pm
Till:
"Jonas Westesson"

Hallå Jonas

Riktigt roligt att få ställa ut hos er, hoppas att ni är nöjda med resultatet. Jag
är nöjd.

----------------------------------------
> Date: Mon, 3 Nov 2008 16:42:07 +0100
> Subject: Frågor.
> From: https://webmail01.one.com/src/compose.php?send_to=jonas%40soldekaffebar.se
> To: https://webmail01.one.com/src/compose.php?send_to=matseriksson233%40hotmail.com
>
> Hej fotograf-Mats!
>
> Tack för att du ville hänga upp dina foton hos oss. Nedan följer lite
> frågor. Svara om du vill, och på vilka du vill, så slänger jag ut texten
> på vår blågg.
> ------
> Det verkar som om du gillar råa bilder, dvs. inte så mycket
> efterbearbetning. Stämmer det, eller har du jobbat mycket med dem?

Det finns faktiskt många timmar i mörkrummet bakom bilderna. Det är ju ganska stora
bilder vilket gör att man kan jobba mycket med dem, det kan vara svårt att få till
kontrasten som man är ute efter. Jag brukar ofta överexponera mina bilder vilket gör
att jag får jobba lite extra i efterhand med dem. Det är också väldigt stor
variation på filmtyper. Med i utställningen finns småbild, storformat,
Negativ-polaroid för storformat samt vanlig polaroid.
>

> ------
> Fotar du aldrig digitalt?
>
Jag köpte en för några månader sedan, den har nog bara gjort att jag blivit mer
sugen på att plåta med min gamla analoga.

> ------

> Hur ser din historia som fotograf ut?
>
Upptäckte foto under gymnasiet. Sökte in på Foto utbildningen på BroBy Gafiska i
Sunne där jag gick i 1,5 år.
Praktiserade och vikarierade som lärare på gymnasiet under ett år. Arbetade som
assistent till en fotograf i Stockholm, JH Engström och som assistent i Eskilstuna
hos Niclas Persson.
Har förutom denna utställning haft 5 st andra.
> ------

> Vilka platser är det vi ser på bilderna?
>
Det är New York, Eskilstuna och Sunne
> ------

> Har du någon plan med ditt fotograferande?

Det finns lite planer om vissa projekt, fast hittills har det handlat om mig själv
och de platser som jag varit på.
Vissa platser som har mer betydelse för mig än andra.
>
> ------
> Om du fick välja att fota med en kamera för resten av ditt liv, vilken
> skulle du då tagit.

Det skulle bli min trotjänare Canon F1 NEW.
>
>
> Ha det tjusigt.
>
> mvh j.
> --
> Caf�bitr�de
> 0739-357770
> Solde kaffebar
> regementsg 2
> 21142 Malm�
> www.soldekaffebar.blogspot.com
> www.soldekaffebar.se

Inga kommentarer: